keskiviikko 16. joulukuuta 2009
Kevät kääntyi kesälle ja kansakouluopettajan kolme syytä uravalinnalle
näyttivät parhaat puolensa. Aurinko paistoi. Ensimmäisenä aurinkoisena
lomapäivänä kävimme Hyrylässä Montturock'issa ja sieltä ajoimme sukulaisiin
Porvooseen. Siellä korkkasimme Kellokoski-mehupullon. Pullon logossa on kuva
vanhasta tehdasalueesta, joka on Kellokosken padon alajuoksulla. Jos jossakin
päin Kellokoskea historian siivet havisevat, niin juuri siellä. Hieno,
teollinen näkymä.
Sitten sää viileni ja alkoivat sateet ja tuli EU-vaalit. Kävimme
äänestämässä Ruukin koulussa ja jäimme hetkeksi lasten kanssa koulun pihaan
leikkimään. Keinujen viereen kurvasi Nelosen uutisten auto ja ulos tuli
Kellokosken suuri poika, Kaikkosen Antti, joka kävi antamassa oman
äänensä kameran surratessa kantapäillä.
Ja sitten alkoi perheessä myös flunssakierre, joka pitikin meitä
pihdeissään lähes koko kesäkuun. Odotellessani uutisia kustantamon taholta
kirjoitin muutamia lukuja uuteen koulupohjaiseen kirjoitushahmotelmaani "Ihmistieteitä.
Ihmiskokeita" sekä käsikirjoituksen nuortenkirjaan nimellä "Jooa
Tikkuvarvas". Se ei herättänyt kenessäkään kiinnostusta. (Tämä hiukan
yllätti minut, sillä olen aina pitänyt itseäni ennen kaikkea fiktiivisenä
kirjoittajana, en asiatekstintekijänä?)
Loppukuusta myös kustantamo aktivoitui. Sekä kustannustoimittaja että
graafikko työstivät kirjaa omilla saroillaan.
"...
1. Kenelle kirjoitat, siis ketkä ovat kirjasi mahdollisia lukijoita?
2. Mikä on kirjasi "pääsanoma" muutamalla virkkeellä?
3. Mikä kuva voisi olla kirjasi kannessa tai millaisia mielikuvia haluaisit kannen kuvalla herättää? Voisiko itse piirtämiäsi kuvituskuvia olla myös kannessa?
4. Mitä muita ehdotuksia sinulla on kirjan nimeksi kuin nykyisessä käsikirjoituksessa oleva nimi?
5. Kuinka valmiina pidät käsikirjoitustasi?"
Huomasin yhtäkkiä olevanikin aika tyhjän päällä. Olin
kirjoitellut ensin huvikseni ja sitten hiukan vakavamminkin, mutta silti itse
asiassa vain itselleni ja nyt piti yhtäkkiä vastata yksinkertaisiin (ja
perusteltuihin) mutta siltikin hiukan hankaliin kysymyksiin. Leikki muuttui
todemmaksi.
Vain neloskohdasta olin varma (itsekkäistä syistä,
joista tuonnempana...): kirjan nimi tulee olemaan "Niukkuuden
pedagogiikka".
Huomasin myös sen hiukan nolostuttavan seikan, että en
muistanut itse, mitä olin kirjoittanut, koska edellisestä läpiluvusta oli
melkein vuosi aikaa. Tämä ei ole diivailua tai turhaa vaatimattomuutta. Asia
vain oli näin.
Seuraavissa viesteissä oli sitten jo suoranaisia
muutosehdotuksia tai sellaisiin viittaavia. Omaa tyyliäni ja ääntäni kyllä
luvattiin suojella, mutta... Avoimia kysymyksiä pitäisi karsia. Lyhyitä
virkkeitä ja kappaleita pitäisi laventaa ja yhdistää. Samojen asioiden toistoa
luvusta toiseen pitäisi välttää. Mietin oliko tekstissä kyse
hengitystekniikastani ja kirjoitusrytmistäni vai oliko sillä loppujen lopuksi
mitään väliä? Ainakaan lukijalle?
Graafikko kysyi kansikuvaideoita. Lähetin niitä sen
kummemmin miettimättä kymmenkunta eri variaatiota.
Sitten tartuin käsikirjoitukseen lukeakseni sen läpi.
Perhe lähti joelle uimaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti