sunnuntai 29. toukokuuta 2016

Vanhat jutut



torstai 26. tammikuuta 2012

Koulun pitää heijastaa itseään ympäröivää yhteiskuntaa. Sen tulee turvatyynyn tavoin suojata rintansa todellisuuteen tömäyttävää ihmistä. Koulun tulee jopa olla edelläkävijä.

Siksipä siis tarvittaisiin tähän päivitystä. Mikä olisi 2010-luvun vastine ja uusi näkökulma vanhaan matematiikan tehtävään:

1950
Maanviljelijä myy säkillisen perunoita 20 markalla. Tuotantokustannukset ovat 4/5 hinnasta. Kuinka suuri on voitto?

1960
Maanviljelijä myy säkillisen perunoita 20 markalla. Tuotantokustannukset ovat 16 mk. Ole kiltti ja laske voitto.

1970
Maanviljelijä myy joukon perunoita (A) joukolla rahaa (B). B on kaikkien B:n osien joukko, jolloin B on yksi markka. Viivajoukkomuodossa sinun tulee piirtää B-joukkoon kaksikymmentä (////////////////////) pientä viivaa, yksi jokaista markkaa kohti. Tuotantokustannusjoukko (C) on neljä (////) viivaa pienempi kuin joukko B.
Piirrä kuva C-joukosta B-joukon osajoukkona ja ilmoita tulosjoukko (D) kysymykseen: "Kuinka suuri on voittomäärä?"

1980
Maanviljelijä myy säkillisen perunoita 20 markalla. Tuotantokustannukset ovat 4/5 tästä eli 16 markkaa. Voitto on 1/5 eli 4 markkaa. Alleviivaa sana "peruna" ja keskustele siitä parisi kanssa.

Lähde: Frankfurter Rundschau

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti