keskiviikko 29. helmikuuta 2012
Peruskoululla
on pulma ja tällä kertaa se koskee sitä, mitä peruskoulu haluaa itseltään ja
oppilailtaan? Ehkä opettajiltaankin? Haluammeko me (sillä kappas vain,
peruskoulu ei ole mekaaninen, jumalainen kone, vaan peruskoulu olemme me), että
peruskoulun lapset osaavat yleisesti hyväksytyn ja tiedossa olevan tiedon, että
he ovat samalla lailla sivistyneitä halki koko Suomen kuin muutkin
lajitoverinsa. Haluammeko jopa pärjätä Pisa-tutkimuksissa, joissa kaikitenkin
mitataan yleisiä, koko maanosassamme ja jopa sitä laajemmin tiedossa olevia,
tavoiteltavina pidettyjä ja arvostettavia asioita? ( N.s. "Ei koulua
vaan Pisa-tutkimusta varten" -filosofia)
Vai.
Haluammeko, että oppilaamme ovat luovia, itsenäisiä ja omatomivalintoja tekeviä
aktiivisurffaajia? Oppilaita, jotka itse päättävät opiskelustaan, siitä mitä
opiskelevat ja millä laajuudella, kukin individuaalisesti rusinoita poimien?
Menevät syvälle yhdessä asiassa ja sivuuttavat toisen epärelevanttina tahi jopa
epäkiinnostavana?
Siis.
Tekeekö päätöksen aikuinen (opettaja) vai tekeekö päätöksen oppilas?
Kumpi on
nykyaikaa ja ennen kaikkea: kumpi valmentaa paremmin tulevaisuuteen?
No, puhtaita
malleja ei ole. Tai jos on, niin ne ovat usein typeriä, koska elämä nyt on
kerta kaikkiaan sekamelskaa, jossa monet perustelut vaikuttavat yhtä aikaa
järkeenkäyvästi. Toisaalta-toisaalta –filosofointi ei ole mamoilua ja
vastuunpakoilua. Se on todellista, vastuullista kannanottamista ilman yhtä
heppoista yleistystä.
Suomessa
ollaan palattu hyvästä syystä paikallisista opseista valtakunnallisiin
rautalankamalleihin. Opseissa on silti aina pelivaraa, joka sallii
henkilökohtaisia tulkintoja ja tempoiluja. Se määrää, mitä pitää tehdä, mutta
se ei kiellä sitten kaikkea muuta.
Koska ops on
kuitenkin olemassa, on se selkeä signaali korkeemman kären tahdosta.
Tahdosta, että koululaiset Suomessa oppivat tiettyjä aikuisten määrittelemiä
asioita. Tämä on hyvä tieto.
Huono tieto
on se, että lapset ovat aikamoisen mielivallan alaisina. Tää taitaa olla
niitä hasardihommia vaan, hasardihommia vaan! Mielivalta syntyy siitä, että
vaikka valtakunnallinen ops sanoo, mitä pitää opettaa ja vaikka kuntakohtainen
osio komentaa ja vaikka koulukohtainen tarkennus mitä lisää, niin opettaja sen
päätöksen luokassaan lopulta tekee. Hän päättää diktatorisesti käsittelyn
laajuuden, painokkuuden ja syvyyden. Tämä johtaa siihen, että koululaiset eri
puolilla Suomea oppivat asioita eri määrässä. Koululaiset samassa koulussakin
saavat erilaisen tietotaitopakin.
Peruskoulun
rikkaus ja opettajan voimavara on siinä, että peruskoulu sallii monta tapaa
tehdä töitä. Peruskoulu sallii opettajan oman äänen ja se on opettajan työssä
järjissään pysymisen ja jaksamisen elinehto.
Samalla
peruskoulu kaivaa omaa hautaansa. Jos asioita voi tehdä monella tavalla, niin
niitä myös tehdään. Ja se johtaa koulutukselliseen epätasa-arvoisuuteen. Yksi
oppii tekemään ihastuttavia tutkielmia, mutta ei oikeinkirjoitusta. Yksi osaa
laulaa Kivisten ja Sorasten tunnarin, mutta ei tiedä mitään nuottien
arvoista. Yksi tietää kaiken natseista, mutta ei tunne kolonialismia. Ja
naapuriluokalla päinvastoin.
"It is the studying that you do after your school days that really
counts. Otherwise you know only that which everyone else knows." toteaa Henry L. Doherty nokkelassa ajatuksessaan. Ajatus vain on näinä aikoina
kääntymässä jollakin lailla päälaelleen.
Tätä kaikkea
pohdiskelua vasten tuntuisi siltä, että tiukasti keskusjohdettu ja kahlittu
järjestelmä on nykymaailmassa parhain. Koululaiset haahuilevat kovin monien
intohimojen ja houkutusten maailmassa, heidän kotikasvatuksensa ei ole enää
kovinkaan yhteneväinen, eivätkä arvot kohtaa edes likimain toisiaan. Mikään ei
takaa lasten saavan tasa-arvoisia lähtökohtia automaattisesti. Siksi piiskuri
pitää löytyä jostakin auktoriteetista, ja se joku on peruskoulu.
Sittenhän
tilanne viimeistään muuttuu, kun nämä nettinatiivit tarttuvat vallankahvaan ja
ryhtyvät koodaamaan uuden koulun sapluunaa. Jos sitten viitsivät?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti